Sök:

Sökresultat:

129 Uppsatser om Vidgat säkerhetsbegrepp - Sida 1 av 9

"Ett vidgat textbegrepp" : - en kritisk diskursanalys av anvÀndningen av texter, medier och textbegrepp i gymnasieskolans svenskÀmne

Studien Ă€r en kritisk diskursanalys av hur begreppet ?text? framstĂ€lls i styrdokumenten för gymnasieskolans svenskĂ€mne, i relation till hur ett antal sprĂ„kbrukare; lĂ€rare och elever, definierar och förhĂ„ller sig till ett vidgat textbegrepp. Undersökningen som studien baseras pĂ„, bestĂ„r av tre kvalitativa lĂ€rarintervjuer och ett 50-tal elevenkĂ€ter, gjord i tre olika klasser pĂ„ skilda skolor i Örebro lĂ€n. Resultatet visar att synen pĂ„ textbegreppet och anvĂ€ndningen av olika texter och medier i undervisningen, varierar stort. Granskningen av styrdokumenten visar att framstĂ€llningen av textbegreppet Ă€r otydlig och motsĂ€gelsefull, vilket kan vara en delförklaring till denna variation..

Ett vidgat textbegrepp

Denna studie avser att undersöka och analysera fyra verksamma lÀrares uppfattningar om det vidgade textbegrepp som uttrycks i kursplanen i svenska 2000 och vilken betydelse deras uppfattning om det begreppet fÄr för elevers undervisning i svenskÀmnet. Studien ska dessutom undersöka och analysera deras uppfattningar om hur ett vidgat textbegrepp kan förstÄs och relateras gentemot styrdokumenten i svenskÀmnet. För att fÄnga fyra lÀrares uppfattningar om ett vidgat textbegrepp och vilken betydelse deras uppfattning fÄr för deras elevers svenskundervisning, har intervjuer genomförts i grundskolan med fyra lÀrare i Är 6-9. Förhoppningen var att dessa intervjuer skulle ge en bild av verksamma lÀrares uppfattning om ett vidgat textbegrepp och hur det gestaltas i deras undervisning. Resultatdelen i uppsatsen upplyser om de fyra lÀrarnas olika uppfattningar om ett vidgat textbegrepp och vilken betydelse det fÄr för elevers undervisning i svenskÀmnet.The purpose of this study is to examine and analyze the understanding, of four teachers, about the wide text concept as it is put in the Swedish curriculum of 2000, and what meaning their opinion has for their teaching in Swedish arts.

Ord och bild i samspel : En studie av sex högstadieelevers textstrategier vid kunskapsredovisning

VÄrt informationstÀta samhÀlle, som Àr fullt av texter och bilder, stÀller krav pÄ oss medborgare bÄde i vÄrt privatliv och i vÄrt arbetsliv. Dessa samhÀlleliga krav innebÀr bland annat att det inte lÀngre Àr tillrÀckligt att kunna lÀsa och skriva olika texter. Begreppet ?text? har fÄtt en vidgad betydelse och omfattar idag exempelvis Àven bilder av olika slag.I förskolan och de tidigare Ären i skolan, samt vid specialundervisning som exempelvis lÀs- och skrivsvÄrigheter anvÀnds ett vidgat textbegrepp i undervisningen. I de lÀgre Äldrarna Àr barns bilder en accepterad del av deras sprÄk.

En mÀnniskas sprÄkhistoria : i ljuset av ett vidgat lektbegrepp

Denna uppsats Àr en fallstudie av en tvÄsprÄkig persons individuella sprÄkhistoria och hennes svenska idiolekt av idag. Studien görs med utgÄngspunkt i ett vidgat lektbegrepp, vilket inkluderar sÄvÀl produktion som konsumtion och reception av texter (enligt ett vidgat textbegrepp) samt attityder och handlingsberedskaper till olika sprÄkliga varieteter.Analysen visar utvecklingen av och vÀxelverkan mellan informantens tvÄ sprÄk under olika perioder av hennes liv. Konvergent och divergent ackommodation beroende pÄ lojaliteter och aversioner gentemot olika grupper och individer pÄverkar pÄ olika sÀtt utformandet av informantens tvÄ idiolekter. En analys görs ocksÄ av hur dialekt, etnolekt, sociolekt, kronolekt och sexolekt samverkar i utformandet av informantens svenska idiolekt av idag..

Gymnasieelevers och lÀrares syn pÄ det vidgade textbegreppet

Denna uppsats syftar till att belysa den eventuella skillnad i uppfattning om och syn pÄ ett vidgat textbegrepp som kan förvÀntas rÄda mellan lÀrare och elever samt mellan kvinnliga och manliga individer ur respektive grupp. Undersökningen Àr kvalitativ, dÄ jag som metod har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer som analyserats och tolkats utifrÄn den hermeneutiska tolkningsmetoden. Resultatet visar att det hos de intervjuade, bÄde lÀrare och elever, rÄder en hierarki mellan olika texttyper samt att de intervjuade lÀrarna i huvudsak anvÀnder sig av andra texter Àn de traditionella tryckta för att ÄskÄdliggöra, stödja eller komplettera skönlitteraturen. Denna bild av det vidgade textbegreppets plats i undervisningen bekrÀftas av eleverna. En majoritet av eleverna skulle gÀrna se ett utökat arbete med ett vidgat textbegrepp i svenskundervisningen, men mÄnga utrycker oro över att en sÄdan undervisning skulle ske pÄ bekostnad av den traditionella undervisningen med skönlitteratur, vilken uppfattas som det egentliga svenskÀmnet.

Det vidgade textbegreppet i svenskundervisningen pÄ gymnasieskolan : En studie av sex svensklÀrares syn pÄ och anvÀndning av text

Denna uppsats har som syfte att undersöka hur nÄgra lÀrare ser pÄ och anvÀnder det vidgade textbegreppet i svenskundervisningen pÄ gymnasieskolan. För att uppnÄ detta syfte formulerades tre frÄgestÀllningar som studien söker svar pÄ. Dessa frÄgestÀllningar Àr: Hur uppfattar lÀrarna konceptet ett vidgat textbegrepp och vad uppfattar de sjÀlva som en text? Hur, nÀr och varför arbetar lÀrarna med ljud- och bildbaserade medier? Vilka möjligheter och hinder upplever lÀrarna i Skolverkets mÄl om ett vidgat textbegrepp och generell mediekompetens i svenskundervisningen? Genom semistrukturerade intervjuer undersöker studien sex svensklÀrare pÄ en gymnasieskola i södra Sverige för att söka svar pÄ frÄgestÀllningarna. Undersökningen pekar pÄ att det finns mer att önska vad gÀller sÄvÀl synen pÄ text och uppfattning om vad en vidgad textsyn innebÀr.

Det vidgade textbegreppet i svenskundervisningen pÄ gymnasieskolan : En studie av sex svensklÀrares syn pÄ och anvÀndning av text

Denna uppsats har som syfte att undersöka hur nÄgra lÀrare ser pÄ och anvÀnder det vidgade textbegreppet i svenskundervisningen pÄ gymnasieskolan. För att uppnÄ detta syfte formulerades tre frÄgestÀllningar som studien söker svar pÄ. Dessa frÄgestÀllningar Àr: Hur uppfattar lÀrarna konceptet ett vidgat textbegrepp och vad uppfattar de sjÀlva som en text? Hur, nÀr och varför arbetar lÀrarna med ljud- och bildbaserade medier? Vilka möjligheter och hinder upplever lÀrarna i Skolverkets mÄl om ett vidgat textbegrepp och generell mediekompetens i svenskundervisningen? Genom semistrukturerade intervjuer undersöker studien sex svensklÀrare pÄ en gymnasieskola i södra Sverige för att söka svar pÄ frÄgestÀllningarna. Undersökningen pekar pÄ att det finns mer att önska vad gÀller sÄvÀl synen pÄ text och uppfattning om vad en vidgad textsyn innebÀr.

Ett vidgat textbegrepp i praktiken : Fem lÀrare om undervisning utifrÄn ett vidgat textbegrepp

AbstractThis study deals with Swedish upper secondary school teachers' approaches to an expanded text concept. Attitudes mediated through media as well as ?the new languages? that media give rise to, imply new conditions for the activities in school. As a necessary adaptation to the new conditions given by the media forces, the Swedish upper secondary school 1994 incorporated ?an expanded text concept? in the syllabus for the Swedish language.The focus of the study is how Swedish upper secondary school teachers' work to meet and challenge the students' in an expanded text concept.

"Intressant men lite flummigt" : En studie om gymnasieelevers tankar kring det vidgade textbegreppet

Dagens elever rör sig i ett samhÀlle som stÀndigt undergÄr förÀndringar och utvecklas, och dÀr Tv, filmer och tidningar och Internet spelar en betydade roll för elevernas liv bÄde i och utanför skolan. Dessa förÀndringar gör att det kan vara av intresse för sÄvÀl elever som lÀrare, att vara införstÄdda med termen ett vidgat textbegrepp, och vad detta kan innehÄlla, men Àven hur det kan integreras i svenskÀmnet.MÄlet med denna studie var att undersöka gymnasieelevers tankar om ett vidgat textbegrepp men Àven försöka ta reda pÄ i vilken utstrÀckning eleverna möter detta i sin undervisning. Undersökningen baserades pÄ en kvalititativ metod, i form av diskussioner utförda med tre olika gymnasieklasser. Grupperna utgjordes av elever frÄn sÄvÀl studieförberedande som praktiska program. Resultatet visar att ett vidgt textbgrepp inte kan anses vara förankrat hos eleverna, men att de finner det intressant och i större utstrÀckning aktivt skulle vilja arbeta med icketraditionella texter i sin svenskundervisning.

Undervisning för hÄllbar utveckling inom elprogrammet

Syftet med studien var att undersöka hur lĂ€rare pĂ„ Elprogrammet förhĂ„ller sig till begreppet hĂ„llbar utveckling och pĂ„ vilket sĂ€tt de anvĂ€nder sig av begreppet i undervisningen. Undersökningen Ă€r utformad som en kvalitativ intervjustudie med fem personer som arbetar eller nyligen arbetat som lĂ€rare pĂ„ gymnasieskolans Elprogram. Vid resultatanalysen framgick att resultatet kunde sorteras in under tre beskrivningsomrĂ„den: Kunskap, Ändliga resurser samt Ett vidgat perspektiv. Dessa beskrivningsomrĂ„den överlappar varandra mer eller mindre och kan dĂ€rför inte ses som tre frĂ„n varandra skilda omrĂ„den. Kunskap: lĂ€rarna ansĂ„g att med hjĂ€lp av kunskap kunde hĂ„llbar utveckling erövras men Ă€ven att kunskap var hĂ„llbar utveckling i sig.

Om unga kulturkonsumenter och icke-linjÀra texter pÄ bibliotek. : En fallstudie av bibliotekarierna i Unggruppen och deras arbete med ett vidgat textbegrepp.

I uppsatsens inledning pÄtalas att medier influerar samhÀllet och dÀrigenom mÀnniskors sÀtt att vara och kÀnna. För att utveckla arbetsmetoder som svarar mot samhÀllets syn pÄ text framhÄlls att dagens bibliotekarier bör ta detta i beaktan. Syftet med undersökningen Àr att studera bibliotekariers arbetsmetoder i samband med lÀsstimulerande arbete i ett samhÀlle som ses stÄ inför ett nytt textlandskap. Resultatet Àr en kvalitativ fallstudie som undersöker bibliotekarierna i tvÀrgruppen Unggruppen pÄ Uppsala Stadsbibliotek och deras upplevelser av fenomenet. I kapitlet ?Bakgrund och tidigare forskning? presenteras forskning om samtida text, lÀsstimulerande arbete för barn och unga och bibliotekariers arbete mot unga pÄ folkbibliotek.Det teoretiska ramverket bestÄr av ett sociokulturellt perspektiv sÄ som det beskrivs av Roger SÀljö.

Texten i klassrummet: En studie om lÀrares textval med utgÄngspunkt i ett vidgat textbegrepp

Studien tar utgÄngspunkt i det vidgade textbegreppet och undersöker vilka texttyper lÀrare i grundskolans Är 1-3 anvÀnder sig av i sin undervisning. Undersökningen beskriver Àven varför lÀrarna vÀljer att anvÀnda dessa texttyper.I studien ges en bild av hur diskussionen kring det vidgade textbegreppet ser ut, hur det vidgade textbegreppet beskrivs i skolans styrdokument samt den forskning som finns i Àmnet.Metoden som anvÀnts Àr en kvantitativ enkÀt som ligger till grund för en kvalitativ intervjustudie. 25 verksamma lÀrare har svarat pÄ enkÀten varav tre har intervjuats.Resultatet visar att lÀrarna i stor utstrÀckning anvÀnder sig av samma texttyper och att skönlitteratur och handskrift dominerar undervisningen Àven om andra texttyper ocksÄ förekommer. Det som i stor utstrÀckning pÄverkar lÀrarnas textval Àr tradition samt egna intressen och kunskaper.I diskussionen jÀmförs resultatet av undersökningen med den tidigare forskningen och det vidgade textbegreppet problematiseras..

Mediekompetens i skolan

Ljungdahl, Hans och Nilsson, Marcus (2007) Mediekompetens i skolan. (Media Literacy in Secondary School Eduation). Skolutveckling och ledarskap 90p, Malmö Högskola. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka om begreppet media literacy har relevans för skolan och vilket utrymme det ges i undervisningssammanhang i skolan. Vi vill samtidigt öka vÄr kunskap inom omrÄdet.

Sjung för livet! : Sex pedagogers arbete med sÄng och musik i förberedelseklass

 Syftet med denna studie Àr att undersöka hur man i förberedelseklass arbetar med sÄng och musik. Forskningsteorin behandlar estetikens betydelse och begrepp samt vikten av ett vidgat textbegrepp. Olika teoretikers syn pÄ lÀrande ges. Vidare diskuteras begreppet nyanlÀnda barn samt förberedelseklassen och dess funktion. Fokus ligger pÄ sÄngen och musiken, dels genom att markera den allt större bristen pÄ Àmnet i skolan och lÀrarutbildningen och dels genom sÄngen och musikens betydelse för inlÀrning.

Information om IV genom praktiskt och skriftligt arbete

En informationsfilm om IVbf och ett skriftligt arbete om IV och om hur man kan gÄ tillvÀga för att göra en informationsfilm.

1 NĂ€sta sida ->